Studenten ROC Mondriaan verzamelen bestelbus vol cadeaus
Studenten ROC Mondriaan verzamelen bestelbus vol cadeaus |
Den Haag, 24 november 2023 |
Deze week overhandigden studenten van de School voor Business & Law van ROC Mondriaan aan de Aspasialaan een enorme lading cadeaus en snoepgoed voor de actie SINTVOORIEDER1 van de lokale omroepen. Een groep van zo’n 80 eerstejaars studenten verzamelden de cadeaus door bij ondernemers langs te gaan. Bijna alle grote ketens Kruidvat, AH, Jumbo en Hema droegen bij maar ook de lokale winkels. De actie was bedoeld als lesactiviteit in de opleiding omdat er ook een doelgericht plan van aanpak gemaakt moest worden. Daarnaast paste het vanwege het maatschappelijk belang uitstekend in het vak burgerschap om hiermee ‘iets te doen voor een ander’ De studenten, afkomstig uit de gehele regio Haaglanden tot Rijnmond en Leiden waren vooraf wel kritisch: ‘’Wie zit er nou op ons en dit idee te wachten.’’ Maar achteraf was hun verbaasde statement: ‘’Nooit verwacht dat ik met mijn groepje zoveel cadeaus kon ophalen en dat mensen in ons idee geloofden!’’. |
Ubuntu Docent Lorenzo Sendar licht toe: ‘’In de leeftijd van deze studenten (16-22 jaar) is de blik vooral op zichzelf gericht. In dit project richten ze zich naar iets buiten zichzelf. Onder de noemer ‘ik ben omdat wij zijn’ (Ubuntu) ondervinden ze dat iets doen voor een ander heel goed is. Daarnaast lijden sommige jongeren aan het zogeheten ‘Calimero’ effect: ’Ik kan/weet iets niet omdat ik klein ben’. Met deze opdracht leren de studenten zich manifesteren. ‘’Als je je zaken kunt inbeelden is het resultaat vaak een gevolg hiervan.’’ Het levert studenten op die positief verrast zijn over hun bijdrage en mooie verhalen hoe ze dit hebben gedaan. Het project valt nu onder een module relatiebeheer maar past prima onder burgerschap en studieloopbaanbegeleiding.’’ Aanpak Begin november kregen studenten de briefing. De focus lag op het maken van een plan. Sendar legt uit hoe de studenten te werk gingen: ‘’Ze werkten uit voor welke groep (leeftijd, geslacht) ze de cadeaus haalden en waar (welke regio) ze aan de slag gingen. Ook werd benoemd welke van de drie doelgroepen (bedrijven, familie of wijkbewoners) ze gingen aanspreken en met welke ‘pitch’. De studenten leerden de armoede in Den Haag ter sprake te brengen door het aantal van 20.000 Haage kinderen in armoede te noemen en dit te combineren met hoe belangrijk het Sinterklaasfeest voor de winkels is. Vervolgens moesten ze daarna pas de vraag te stellen of er iets gemist kan worden en dat de studenten werken voor de actie Sintvoorieder1.’’ ‘’We werken trouwens graag samen met bedrijven voor buitenschoolse opdrachten dus bedrijven zijn welkom om zich aan te melden,’’ aldus Sendar. Stichting Sintvoorieder1 Voor 1 op de 10 kinderen die opgroeien in (verborgen) armoede is een cadeautje op Sinterklaasavond helemaal niet vanzelfsprekend. Het is ook niet uit te leggen dat de Goedheiligman hun huisje voorbijrijdt, terwijl vriendjes en klasgenootjes wél cadeautjes krijgen. De impact op de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind is hierdoor groot. Stichting Sintvoorieder1 zet zich in om deze gezinnen te ontzorgen en om een glimlach te toveren op het gezicht van deze kinderen (en hun ouders!) op pakjesavond. Want ieder kind verdient het om gezien te worden op 5 december. |